Wonderpony

Training

Lessen en sporttraining

  • Ik heb ondertussen 28 jaar ervaring met paarden in alle soorten, maten en leeftijden. In het verleden heb ik met lastige paarden gewerkt en twee daarvan op wedstrijdniveau tot dressuur L2-niveau uitgebracht (tot 2001). 
  • Ik heb de KNHS Basisinstructeursopleiding afgerond in 2005, en kan daarmee dressuur- en springlessen geven op B-L-niveau.
  • Ik heb mezelf niet verder ontwikkeld op het gebied van de traditionele dressuur (niveau B, L, M enz) omdat een iets andere vorm van dressuur op mijn pad (de Academische Rijkunst) mij veel meer aansprak en mij ook veel meer opleverde.
  • Ik heb sinds 2011 een koetsiersbewijs. Ervaring daarin ben ik aan het opbouwen met mijn eigen kleine pony Wonder voor een recreatiewagen en sulky's (vanaf 2011), en trainingspony Whoopy voor een sulky (2019). Beide pony's heb ik zelf tuigmak en wagenmak gemaakt.
  • Ik heb op in totaal 3 maneges in zowel Nederland als Curaçao lesgegeven aan beginners en licht gevorderden, in totaal 7,5 jaar.
  • Mijn pony Wonder en ik zijn van 2012 tot 2018 in training geweest van de Academische Rijkunst bij Ylvie Fros en haar werkstudentes, in Lunteren Nederland. Ik beheers hiervan de basis van grondwerk (t/m travers aan de hand). Ik kan deze in een les/workshop overbrengen en paarden hierin trainen. Mijn lessen en trainingen hierin zijn momenteel in de opstartfase.

 

Voor mij is het totaalplaatje belangrijk. Het rijden of trainen moet voor zowel paard als ruiter/trainer leuk zijn en de samenwerking tussen mens en dier boeit mij het meest. Ik ben zo eerlijk en helder mogelijk naar het dier toe, dit lost vaak al veel problemen op. Paarden laten zo snel hun eigen 'ik' aan mij zien en daarmee het probleem. Het belangrijkste voor mij is om in het begin daarom de omgeving van het paard te zien en om vertrouwen op te bouwen van het paard in mij.

Omdat in het verloop van de training van paard en ruiter, en het stijgen van het niveau, belangrijke grondbeginselen van de basis vaak wat uit het oog worden verloren, sluipen er langzaam problemen in. Deze problemen variëren van milde irritaties tot zware en chronische blessures bij het paard. Ik ben daarom vooral scherp op de grondbeginselen en beoordeel deze (samen). Met de grondbeginselen bedoel ik hoe recht of scheef het paard is (geworden), de souplesse in de buiging links en rechts, en hoe het paard zijn rug, schouders, hals en achterbenen gebruikt. Dit zowel in stilstand, in vrijheid als onder de man/voor de wagen. Ook de aanleg die het paard heeft geërfd, speelt een rol en die neem ik mee in de verwachtingen.

In deze zin zou ik ruiters en paarden van alle niveau's kunnen lesgeven. Jonge paarden kunnen met mij vanaf 2 jaar aan de hand getraind worden, dit is niet belastend. Ook (hele) oude paarden kunnen veel baat hebben bij de (milde) gymnastische oefeningen en zo misschien een tweede leven beginnen. Met mijn getrainde oog als etholoog (diergedragkundige), dierbioloog en fysioloog en mijn kennis van gedrag, dressuur en biomechanica kan ik elke ruiter, menner, trainer en verzorger een hand helpen. Vaak helpt een frisse blik van een ander en levert het sparren over een bestaand probleem al zoveel inzicht op dat lessen soms niet verder nodig zijn.

Proeflessen of een eerste visite zijn altijd gratis. 

Gedragstraining en therapie

Van 2001 tot 2009 heb ik aan de Wageningen University dierbiologie en -fysiologie gestudeerd. Maar ook door eigen interesse en observaties door de jaren heen heb ik een getraind vermogen om dieren in hun omgeving te beoordelen. Daarmee kan ik het (afwijkende) gedrag dat ze vertonen vaak verklaren. Soms heb ik hier wel enkele sessies voor nodig en moet ik het dier en zijn gewoontes even leren kennen. Sowieso zal er een diagnose volgen, en hopelijk is er een goede therapie mogelijk waardoor het dier zijn ongewenste gedrag niet meer zal vertonen.

Ik heb me gespecialiseerd in paarden, honden en katten. Maar andere dieren zou ik ook kunnen helpen. Als bioloog ben ik hiervoor opgeleid, al zal ik mezelf bij exotische diersoorten wel even moeten bijscholen door er wat meer biologische informatie over op te zoeken en eventueel zelf experts te raadplegen.